- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 13, styczeń 2011 15:22
- Standardy audiodeskrypcji do produkcji audiowizualnych
- Strona 4
- Strona 5
- Strona 6
- Strona 7
- Strona 8
- Strona 9
- Strona 10
- Strona 11
- Strona 12
- Strona 13
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 40
- Strona 41
- Strona 42
- Wszystkie strony
III Co i jak opisywać?
Istnieją trzy złote zasady audiodeskrypcji.
1. Opisz to, co widać na obrazie, co możesz na nim zaobserwować.
2. Nie interpretuj, nie przedstawiaj swoich wniosków, opinii ani motywów opisywanych postaci.
3. Nie mów w czasie dialogów. Wyjątek stanowią jedynie bardzo istotne akcje rozgrywające się na ich tle.
Każda produkcja audiowizualna wymaga indywidualnego podejścia i samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru najwłaściwszych rozwiązań jej opisu. Choć produkcje różnią się od siebie i różne rozwiązania są stosowane do ich opisu, to zasady tworzenia audiodeskrypcji zawsze powinny być te same. Bez prawidłowego stosowania zasad audiodeskrypcji, jej treść zawsze pozostawia wiele do życzenia. Nieprawidłowości w opisie zostają natychmiast zauważone przez osoby niewidome, dla których każde słowo niesie ze sobą konkretne znaczenie. Precyzja i przejrzystość sformułowań w opisywaniu obrazu, to fundament, na którym opiera się budowa audiodeskrypcji.
Joel Snyder, założyciel Audio Description Associates, trener i specjalista audiodeskrypcji w Stanach Zjednoczonych, przyrównuje audiodeskrypcję do literackiej sztuki haiku. Estetyczny minimalizm, precyzja, zwięzłość i wielka oszczędność słów sprawia, iż każdy tekst haiku jest obrazkiem, który odzwierciedla aktualny stan wycinka świata. Podobnie audiodeskrypcja za pomocą krótkich fraz, pojedynczych, barwnych i obrazowych słów przedstawia istotne treści wizualne niezbędne do zrozumienia obrazu.
Obecnie wiele produkcji rozpoczyna się od wyświetlenia logotypów firm i instytucji, dzięki którym dana produkcja powstała. Krótko opisz znaki i symbole graficzne. Poinformuj widza o tym, co pojawia się na ekranie wymieniając przy tym wyświetlaną nazwę firmy lub instytucji.
Przykład:
Audiodeskrypcja:
Błękitne litery na czarnym tle tworzą napis:
Telewizja Polska
lub